ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΣΤΟΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΙΣΤΟ ΑΠΟ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ ΜΕ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΚΑΙ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ

 

ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Η μεγάλη ανάπτυξη του διαδικτύου και ειδικότερα του παγκόσμιου ιστού (World Wide Web, WWW) δημιούργησε μία τεράστια δεξαμενή πληροφορίας και γνώσης. Αυτή η τεράστια ποσότητα πληροφοριών και γνώσεων που ουσιαστικά συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ποσοστό της ανθρώπινης γνώσης είναι χρήσιμη για μία σειρά από ανθρώπινες δραστηριότητες (π.χ. αναζήτηση πληροφοριών για την απάντηση ενός ερωτήματος ή την επίλυση ενός προβλήματος, επιμόρφωση, εκπαίδευση, εργασία κτλ). Δυστυχώς, αυτή η τεράστια και πολύ χρήσιμη δεξαμενή πληροφοριών δεν είναι καθόλου ή πολύ δύσκολα προσπελάσιμη σε ανθρώπους με προβλήματα όρασης (μειωμένη όραση ή πλήρης απώλεια όρασης). Τα τελευταία χρόνια έχουν προταθεί ιδέες (π.χ. dual interface design) και έχουν ξεκινήσει διάφορες πρωτοβουλίες (π.χ. Web Accessibility Initiative, http://www.w3.org/WAI/) και ερευνητικές προσπάθειες που οδήγησαν σε μία σειρά από χρήσιμα εργαλεία (π.χ. screen readers, text-to-speech, screen magnifiers, voice browsers) για την επίλυση του προβλήματος προσβασιμότητας. Oι τεχνολογίες αυτές στοχεύουν κυρίως και αναφέρονται σε περιβάλλον γενικής χρήση και δεν ερευνηθεί επαρκώς η εφαρμογή τους στην υλοποίηση ολοκληρωμένων εκπαιδευτικών συστημάτων που θα βασίζονται στη δημιουργία ολοκληρωμένων και εξειδικευμένων web sites για εκπαιδευτική χρήση.

Η προτεινόμενη ερευνητική προσπάθεια στοχεύει να μελετήσει αυτό ακριβώς το ζήτημα μέσα στο γενικότερο πλαίσιο του προβλήματος της προσβασιμότητας στο παγκόσμιο ιστό από άτομα με προβλήματα όρασης. Δηλαδή, στοχεύει να ασχοληθεί ειδικότερα με τους τρόπους ενσωμάτωσης & εξειδίκευσης των διαφόρων τεχνολογιών και μεθοδολογιών αύξησης της προσβασιμότητας μέσα όμως στα ειδικά πλαίσια της έρευνας & ανάπτυξης ενός διαδικτυακού (web-based) εκπαιδευτικού περιβάλλοντος για άτομα με προβλήματα όρασης. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στη μελέτη, προσαρμογή και επέκταση υπαρχόντων τεχνολογιών και την αποτελεσματική εφαρμογή τους σε περιβάλλοντα μάθησης για άτομα με προβλήματα όρασης. Τελικός στόχος της ερευνητικής προσπάθειας αποτελεί η έρευνα τεχνολογιών και η ανάπτυξη και αξιολόγηση σειράς εργαλείων (λογισμικό) που θα επιτρέπουν την ανάπτυξη δομημένων και κατάλληλα οργανωμένων εκπαιδευτικών δικτυακών τόπων (web sites) που θα είναι ευκολότερα και αποτελεσματικότερα προσβάσιμοι και από άτομα με προβλήματα όρασης. Τα περισσότερα από τα τρέχοντα διαδεδομένα εργαλεία συγγραφής ιστοσελίδων (web authoring tools) δεν λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τους την ανάγκη προσβασιμότητας από άτομα με προβλήματα όρασης. Το κυριότερο όμως που αφορά άμεσα το κενό που θα προσπαθήσει να καλύψει η προτεινόμενη ερευνητική προσπάθεια είναι ότι τα σημερινά εργαλεία συγγραφής ιστοσελίδων δεν προσφέρουν την κατάλληλη υποδομή για την ανάπτυξη web sites εξειδικευμένων για εκπαιδευτική χρήση από άτομα με προβλήματα όρασης.

Η επιτυχής ολοκλήρωση του προτεινόμενου ερευνητικού έργου θα ωφελήσει:

* την κοινότητα των ατόμων με προβλήματα όρασης γιατί θα ανεβάσει σημαντικά το δείκτη προσβασιμότητας στον παγκόσμιο ιστό γενικά και ειδικά σε δικτυακούς τόπους με εκπαιδευτικούς σκοπούς
* κάθε εκπαιδευτικό σε οποιαδήποτε εκπαιδευτική βαθμίδα (πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, τριτοβάθμια) γιατί θα του προσφέρει μία σειρά από εργαλεία λογισμικού που θα διευκολύνουν την παραγωγή δικτυακών τόπων για εκπαιδευτικούς σκοπούς που θα απευθύνονται σε άτομα με κανονική όραση και πλήρης δυνατότητα αλληλεπίδρασης αλλά ταυτόχρονα θα διαθέτουν υψηλό δείκτη προσβασιμότητας από άτομα με προβλήματα όρασης
* τους γενικότερους στόχους κοινωνικής ένταξης ατόμων με πρόβλημα όρασης όπως αυτοί οι στόχοι έχουν εκφραστεί σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο (π.χ. πρόσβαση στην εκπαίδευση, ανάπτυξη γνώσεων και δυνατότητα εισόδου στην αγορά εργασίας).

Το προτεινόμενο ερευνητικό έργο θα εκτελεστεί από την κύρια ερευνητική ομάδα (5 μέλη ΕΠ ΤΕΙ, 2 μέλη ΔΕΠ AEI) και τη δευτερεύουσα ομάδα (2 υποψήφιοι διδάκτορες, 1 πτυχιούχος μηχανικός πληροφορικής & τυφλοί χρήστες).

 

 

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥ
ONOMAΤΕΠΩΝΥΜΟ: Μιχαήλ Σαλαμπάσης
TMHMA: ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
e-mail: cs1msa@it.teithe.gr

 

ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ:

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ

ΙΔΙΟΤΗΤΑ

ΤΗΛΕΦΩΝΟ

E-MAIL

Δρ. Μιχαήλ Σαλαμπάσης

Επικ. Καθηγητής
ΤΜΗΜΑ: Πληροφορικής ΙΔΡΥΜΑ: ΑΤΕΙ-Θ

2310 791287

cs1msa@it.teithe.gr

Δρ. Δημοσθένης Σταμάτης

Καθηγητής
ΤΜΗΜΑ: Πληροφορικής
ΙΔΡΥΜΑ: ΑΤΕΙ-Θ

2310 791298

demos@it.teithe.gr

Δρ. Αντώνης Βαφειάδης

Καθηγητής
ΤΜΗΜΑ: Πληροφορικής
ΙΔΡΥΜΑ: ΑΤΕΙ-Θ

2310 791299

vaf@it.teithe.gr

Δρ. Δημήτρης Κλεφτούρης Καθηγητής
ΤΜΗΜΑ: Πληροφορικής
ΙΔΡΥΜΑ: ΑΤΕΙ-Θ
2310 791299 klefturi@it.teithe.gr
Δρ. Γιώργος Κουρουπέτρογλου Επίκουρος Καθηγητής
ΤΜΗΜΑ: Πληροφορικής
ΙΔΡΥΜΑ: πανεπιστήμιο Αθηνών
201 7275305 koupe@di.uoa.gr
Δρ. Pία Πήτα Επίκουρος Καθηγήτρια
ΤΜΗΜΑ: Ψυχολογίας
ΙΔΡΥΜΑ: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
2310 997369 rpita@psy.auth.gr
Θεοδόσιος Χειμωνίδης Επικουρος Καθηγητής ΑΤΕΙ-Θ, υποψήφιος διδάκτορας ΑΠΘ
ΤΜΗΜΑ: Πληροφορικής
ΙΔΡΥΜΑ: ΑΤΕΙ-Θ (υποψήφιος διδάκτορας, τμήμα Ηλεκτρολόγων μηχανικών & Μηχ.
Η/Υ, ΑΠΘ)
2310 791297 theochim@it.teithe.gr
Μανιτσάρης Αθανάσιος Αναπληρωτής Καθηγητής
ΤΜΗΜΑ: Εφαρμοσμένης Πληροφορικής
ΙΔΡΥΜΑ:
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
2310 891898 manits@uom.gr
Μαυρίδης Γιάννης Λέκτορας
ΤΜΗΜΑ: Εφαρμοσμένης Πληροφορικής
ΙΔΡΥΜΑ: Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
2310 891898 mavridis@uom.gr

Γεωργιάδης Χρήστος

Λέκτορας
ΤΜΗΜΑ: Εφαρμοσμένης Πληροφορικής
ΙΔΡΥΜΑ: Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

2310 891843

cgeorg@uom.gr

 

 

ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ - ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ
Για δημοσιεύσεις αλλά και περισσότερες πληροφορίες αξίζει να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του Έργου 2.2.15 πατώντας εδώ : http://seebrowser.it.teithe.gr
Επίσης αξίζει να κατεβάσετε και να δείτε τον Περιηγητή (browser) ιστοσελίδων SeEBrowser (Semantically Enhanced Browser) που έχει δημιουργηθεί από την Ερευνητική ομάδα.